Kipras automobiliu. Centrinė lyguma

Maršruto ilgis: 80 km.
Maršruto pradžia: Larnakoje

Ką pamatysite ir aplankysite važiuodami šiuo maršrutu?

Žemdirbystės ir gyvulininkystės fermas, mažus bei jaukius Kipro kaimelius ir miestelius, įdomius geologinius darinius bei nuostabų kraštovaizdį, vienuolynus ir senas bažnyčias, Kipro architektūrinius paminklus ir senovinių amatų dirbtuves.

Išsukite iš Agia Napa greitkelio ties 57 išvažiavimu, pasukite į dešinę į E301 kelią vedantį link Kellia. Tuomet ties kelio nuoroda į Agios Antonios, pasukite į kairę. Žodis „Kellia“ reiškia "celė". Tai leidžia manyti, kad šioje vietovėje, IX amžiuje pastatyta Agios Antonios bažnyčia stovi seno vienuolyno vietoje arba tai, kad šią vietovę labai mėgo atsiskyrėliai. Grįžkite į pagrindinį kelią ir važiuodami pro miestelį, atkreipkite dėmesė į po dešine stovinčią seną akmeninę vandens saugyklą.

Važiuojant link Troulloi, sups pliki laukai. Atkreipkite dėmesį, kaip kinta uolų spalvos. Tai dėl skirtingų uolų mineralų. Maždaug už 3,5 kilometrų nuo Kellia, po dešine, vienos kalvos papėdėje matosi senos anglies kasyklos anga. Pasukite į dešinę pagal nuorodą į Agios Georgios vienuolyną, kuris įsikūręs palmių giraitėje jums po kaire. Jis buvo pastatytas IX amžiuje, vėliau sugriuvo ir neseniai - vėl atstatytas. Trumpai jis vadinamas Mavrovouni ir reiškia Juodasis kalnas. Toks pavadinimas kilo nuo tamsių jį supančių kalvų. Mavrovouni atviras lankytojams septynias dienas per savaitę. Čia Jūsų visda laukia draugiški vienuoliai.

Manoma, kad vario rūdos gavyba šioje vietovėe buvo pradėta dar iki krikščionybės, o tarp 1935 ir 1939 šioje kasykloje buvo išgauta daug tonų rūdos su aukso priemaišomis. Ir nors varis čia nebekasamas, bet variniai dirbiniai vis dar gaminami šalia esančiame kaimelyje.

Norėdami vėl pakliūti į pagrindinį kelią, pasukite į dešinę. Įvažiavę į Troulloi kaimelį ir pasiekę jo centrinę aikštę, išvysite Agios Mamas bažnyčią, pastatytą 16 a. Įprastai ji būna uždaryta, bet raktą galite gauti iš kunigo, gyvenančio namelyje už bažnyčios. Vaikščiodami po Troulloi kaimelį išvysite tipinius, pieryčių Kipro architektūrinius pavyzdžius.

Išvažiuodami iš kaimelio, už aikštės pasukite į kairę, pagal nuorodą „Avdellero E4“. Kelias vingiuos pro alyvuogių giraites ir kukurūzų laukus. Šio kelio pabaigoje, paukščių stebėtojai - mėgėjai, gali laikinai išsukti iš kelio, norėdami pamatyti auksaspalvius kikilius. Tokiu atveju ties nuoroda į vienuolyną, pasukite į kairę .

O pagrindinis kelias toliau veda tiesiai į mažą Avdellero kaimelį, kuriame stovi seni iš molinių plytų ir akmenų suręsti namai. Norėdami iš jo išvykti, pasirinkite kelią su nuoroda į Athienou, kurį pravažiavote pakeliui į kaimelį. Kopdami stačiu keliu aukštyn sups atšiaurus kraštovaizdis, o nuo kalno viršaus atsivers puiki pakrantės panorama. Leidžiantis žemyn, nykų kraštovaizdį pakeis derlingi laukai, kuriuose auga pašarinių kultūrų grūdai ir liucernos.

Athienou yra mažas miestelis, pasižymintis įdomiais namais. Jis garsėja auginamais gyvūliais, iš jų pieno gaminamais jogurtais bei skrudintais riešutais. Keliose moderniose Athienou kepyklose yra gaminama garsioji "Athienitiko" duona, kuri ir dabar yra kepamą ant akmenų. Athienou miestelio sergėtojas - Šventasis Fokas ir čia stovi vienintelė bažnyčia visame Kipre, pastatyta jo garbei. Norėdami ją aplankyti, pasukite į dešinę už Agios Georgios bažnyčios ir ją rasite po dešine, prieš senąjį turgų. Senovės Golgoi mietsas-karalystė yra į šiaurės vakarus nuo Athienou kaimelio.

Važiuodami toliau sekite ženklus į Lefkosia (Nicosia) ir už 100 metrų už T formos sankryžos, galite laikinai išsukti iš kelio, pasukę į kairę ir aplankyti apleistą Petrofani kaimelį.

Avys ir ožkos dabar yra okupavę senus, iš molinių plytų statytus Petrofani namus. Bet jūs galite laisvai apžiūrėti, kaip namai Kipre buvo statomi prieš šimtus metų. Pavažiavę dar du kilometrus į priekį, pateksite į vietovę, vadinamą Malloura. Šioje vietoje buvo rastos nuo Romos ir Frankų laikotarpio išlikusių liekanų, įskaitant ir Apolono galvą, kuris čia buvo garbinamas.

Grįžę į pagrindinį kelią, pasukite į kairę ir už 8,5 km, pasukite į dešinę, į A2 kelią ir važiuokite į Dali, pro šalį, po dešine pravažiuodami Lympia kaimelį. Ties žiedu, prieš įvažiavimą į Dali, pasukitę į kairę, po to vėl į kairę ir privažiuosite Senovės Idalioną -  kadaise buvusį svarbų miestą-karalystę. Čia vis dar vyksta kasinėjimo darbai ir galite pamatyti senovinių rakandų. Vietos legenda asocijuoja Idalioną su Afrodite ir jos meilužiu – Adonisu. Sakoma, kad šerno jis buvo nužudytas netoliese šios vietos, kol laukė pasimatymo su deive.

Grįžkite į pagrindinį kelią ir pasukite į dešinę. Žiede važiuokite tiesiai ir privažiuosite nedidelę bizantinę Agios Demetrianos bažnyčią. Šią mažą ir žavingą bažnyčią įdomu aplankyti. Ant vakarinės jos sienos yra įdomus piešinys, kuris buvo nutapytas 1317 metais.

Pastaba: nors ir nėra įtrauktos į šio maršruto aprašymą, tačiau aplink Dali miestą yra ir daugiau įdomių bažnyčių. Pavyzdžiui Agios Sozomenos, įkurta uolos urve. Čia kadaise gyveno atsiskyrėlis vadinamas Sozomenos vardu. Už urvo, tarp apleisto kaimo griuvėsių, stovi įspūdinga gotikinė struktūra. Pastatyta viduramžiais, ši bažnyčia niekada nebuvo baigta.

Grįžę prie žiedo, Dali aplinkeliu važiuokite tiesiai. Kelio pabaigoje pasukite į kairę ir tuoj pat į dešinę, ties ženklu į Agii Apostoloi. Šiuo keliu važiuodami teisiai, pravažiuosite Pera Chorio kaimelį. Sekite nuorodas link Šventųjų Apaštalų bažnyčios, kuri buvo pastatyta XII a. Joje rasite geriausiai išsilaikiusias to laikotarpio freskas. Raktą galima gauti paskutiniame name po kaire.

Grįžkite į pagrindinį kelią ir pasukite į dešinę, į B1 kelią. Galite laikinai išsukti iš šio kelio ir aplankyti Agia Thekla vienuolyną, pasukę siauru keliuku į kairę vos už Mosfiloti sankryžos. Grįžę į pagrindinį kelią, pasukite į kairę, kur stovi ženklas į Pyrgą. Dešinėje pusėje pamatysite Kornos,- vietą kur vasaros metu moterys iš apylinkėse rasto molio gamina gėlėtas puodynes, vandens dubenis ir kitus daiktus.

Pyrga - tai slėnyje ir Stavrovouni kalnų šešėlyje pasislėpęs kaimelis. Mažutę, karališkąją Agia Jekaterina koplyčią išvysite po dešine, ties įvažiavimu į kaimą. Bažnyčia pastatyta 1421 metais ir yra mažas Lusinjanų dinastijos istorijos fragmentas. Joje yra Lusinjanų karaliaus Janus ir karalienės Šarlotės portretai su prancuziškais įrašais. Prieš išvažiuodami iš kaimelio, po kaire pamatysite gražius laukų apželdinimus. Šioje vietovėje boluoja žemaūgiai miškai su pušimis ir aukštaūgiai krūmai.

Kelio pabaigoje pasukite į dešinę į E104 kelią ir sekite nuorodas į Larnaką. Važiuokite Psevdas aplinkeliu link Agia Anna. Šiame mažame miestelyje stovi patrauklūs namai pastatyti tradiciniu stiliumi. Didžioji jų dalis – restauruota. Galite papietauti Vakhis Project tavernoje, kurioje turėsite galimybę išbandyti autentišką vietinę virtuvę.

Pagrindiniai šios vietovės žemės ūkio produktai - alyvuogės ir saldžiavaisiai pupmedžiai. Važiuodami link kito kaimo, po dešinę išvysite Tremithos upės slėnį. Artėdami prie Kalo Chorio abiejuose kelio pusėse pamatysite gyvulių fermas ir virtinę šulinių.

Keliaujantys į Lefkosia (Nicosia), Agia Napa arba Larnakos aplylinkes, už didelės pažnyčios pasukite į kairę. Šis kelias išves jus į greitkelį. Vykstantys į Limasolį (Lemesos), Pafos ar Larnakos miestą, turėtų toliau važiuoti E104 keliu iki žiedo.