Kipras automobiliu. Pietryčiai

Maršruto ilgis: ~ 100 km.
Maršruto pradžia: Larnakoje

Ką aplankysime?

Turistines Kipro pakrantės įdomybes, nedidelius kaimelius, jų senas bažnyčias ir įdomesnius muziejus. Važiuodami šiuo maršrutu susipažinsite su Kipro žemdirbystės įpatumais, sužinosite apie puikias paukščių stebėjimo vietas, apžvelgsite dramatišką Kipro pakrantę, pasivaikščiosime puikiais turistiniais takais.

Važiuodami Larnaka/Agia Napa greitkelių, reikia iš jo išsukti ties nuoroda į Xylotymvou. Išvažiavę iš greitkelio, pasukite į kairę, į E303 kelią. Važiuodami juo, pravažiuosite Xylotymvou kaimelį po dešine. Pasukame į kelią pagal nuorodą į Agios Rafail ir Agia Marina. Čia atvykę pamatysite aštuonių bažnyčių kompleksą. Viena jų - Agia Marina pastatyta XV amžiuje. Verta aplankyti jos uždarą kiemelį. Agia Marina bažnyčia stovi greta didelės modernios Agios Rafail bažnyčios.

Kelionę tęskite E303 keliu. Apžvelgsite rytinį derlingos centrinės lygumos (Mesaoria) kraštą. Šioje vietoje net ir žiemos metu laukuose siūbuoja kviečiai ir miežiai. Pavažiavę 8,5 km., pasukite į dešinę pagal nuorodą „Avgorou 1 km.“ ir atvyksite į Akhna Dam. Tai populiarus žvejybos ir paukščių stebėjimo centras. Šis tvenkinys buvo sukurtas kaip dalis Pietinio Konvejerio projekto, kurio dėka į atokias, sausringas vietoves patenka vanduo. Slėptuvės iš kur geriausiai galima stebėti paukščius yra kitoje užtvankos pusėje. Kad patektumėte ten, važiuokite keliuku per užtvankos viršų.

Šiek tiek atokiau šios vietos, stovi Agios Georgios Teratsiotis bažnyčia, pastatyta 16 a.

Tęsdami kelionę šiuo keliuku, netrukus privažiuosite mažą Avgorou kaimelį, kurio gyventojai pagrinde verčiasi žemės ūkiu. Jo centre stovi didelė, moderni bažnyčia. Priešais ją yra mažas parkelis, už kurio yra maža bažnytėlė su kupolu, dedikuota Panagijai (Palaimintajai Nekaltai Mergelei). Netoliese šios bažnyčios stovi du puikūs šio regiono akmeninių namų pavyzdžiai. Galbūt taip pat sudomins maža Agios Georgios bažnyčia su kupolu ir žema varpine dekoruota bareljefais. Netoli yra Etnografinis muziejus, įsikūręs gražiame, restauruotame name. Jo darbo valandos:

Pirmadieniais – penktadieniais nuo 8:30 iki 13:30 ir birželio – spalio mėnesių trečiadieniais bei ketvirtadieniais nuo 16:00 iki 18:00, o lapkričio – gegužės mėnesiais nuo 15:00 iki 17:00.

Toliau važiuojame F306 keliu link Frenaros.

Grūdinėmis kultūromis apsėti laukai užleidžia vietą raudonos spalvos dirvožemiui, kuris užsėtas bulvėmis, morkomis ir kitais šakniavaisiais bei citrusinių vaisių giraitėmis.

Frenaros kaimelis yra pačioje Kokkinochorijos rajono širdyje. Lankytojų akis džiugina patrauklūs tradiciniai nameliai su mažučiais kiemeliais ir arkomis. Daugelį metų Frenaros buvo krepšų pynimo centru, ypač didelių, gilių krepšų, kuriuose transportuojamos bulvės. Pieš įvažiavimą į miestelį, pasukite į kairę į F305 kelią ir iš kart atsidursite kaimelio centre. Norėdami aplankyti viduramžiais iškilusią Archangelos Micheal bažnyčią su dviem kupolais -  pasukite į kairę. Šio kaimelio gatves puošia įdomūs, seni namai.

Grįžkite į pagrindinę gatvę ir važiuokite link Deryneia. Prieš išvažiuodami iš Frenaros, laikinai galite išsukiti iš kelio ir nuvykti į mažą Agios Andronikos bažnyčią, kuri stovi vidury laukų vienut vienutėlė. Norėdami ją aplankyti išvažiuodami iš Frenaros pasukite į dešinę, link kapinių. Pavažiavę šiuo keliuku daugmaž kilometrą, pamatysite bažnyčią.

Atvykę iki Deryneia kaimo centro, pasukite į kairę, kur stovi nuoroda „Deryneia Folkloro Muziejus“. Už 100 metrų, priparkuokite automobilį ir pėščiomis eikite takeliu iki mažos Panagia bažnyčios.

Čia trumpose, siaurose ir jaukiose Deryneya gatvelėse supančiose bažnyčią yra nuostabių vietinės architektūros pavyzdžių. Todėl verta jomis paklaidžioti. Šalia yra „Folkloro muziejus“ (darbo laikas: pirmadieniais – šeštadieniais nuo 9 iki 17val.). Šis mažas muziejus puikiai supažindina lankytojus su Kipro kaimų praeities buitiniu gyvenimu. Tačiau pageidaudami susipažinti su šiuolaikiškesne ir ne tokia tolima salos istorija, Jums yra būtina apsilankyti „Okupuotos Famagustos Kultūriniame centre“.

Taip pat verta apsilankyti šalia stovinčioje senoje Agios Georgios bažnyčioje. O kadangi pro Deryneia kaimelis veda pagrindiniai Kipro turistiniai maršrutai, tai čia yra įsikūrę daugybė restoranų ir kavinių.

Norėdami išvažiuoti iš Deryneia kaimo pravažiuokite pro Panagia bažnyčią ir pirmąjame posūkyje į kairę – pasukite ten. Tuomet, vėl - į kairę, o ten, kur stovės nuoroda į Sotira - į dešinę ir kelionę tęskite F316 keliu.

Sotira – didelis žemdirbystės kaimas su nuostabia Kipro kaimų architektūra.

Ties įvažiavimu į kaimą, pravažiavę 50kph ženklą, ir už kokių 350 metrų pasukite į kairę į siaurą keliuką. Priešaky tuoj išvysite kelis vėjo malūnus. Ši vietovė garsi jais. Toliau važiuojant kelias išsišakoja. Pasirinkite kairįjį ir netrukus privažiuosite mažą, elegantišką Agios Mamas bažnyčią, pastatytą XII amžiuje, bei atstatytą - XV. Šalia yra keli pavyzdžiai molinių pastatų. Užsukite į Persikūnijimo (Metamorphosis) bažnyčią. Jos amžius nėra žinomas, bet žinoma, kad ji buvo rekonstruota 1553 metais. Tik būkite atidūs, bažnyčią supantys dideli medžiai beveik paslėpia ją, todėl galite likti nepastenėję. Netoliese stovi mažas bažnytinis muziejus.

Išvažinėjant iš Sotiros, pasukite į E304 kelią, tuoj pat už dešinio kelio lanko. Po kaire pravažiuosite išdžiūvusio Paralimni ežero dugną. Toliau važiuokite tiesiai. Sekite ženklus į miesto centrą ir mieto rotušę. Automobilį palikite aikštelėje, prie didelės bažnyčios.

Paralimni reiškia „prie ežero“. Ankstyvuose praeito amžiaus metais, Paralimni ežeras buvo nusausintas, kaip dalis antimaliarinės programos.  1964 metais čia buvo pastatyta užtvanka.

Paralimni yra Kokkinochoriijos administracinis centras. Jame yra policijos štabas, ligoninė, prekybos centras ir mažesnės prekyvietės. Grįstoje miesto aikštėje gausu kavinių ir restoranų.

Šalia didelės Agios Georgios bažnyčios stovi sena bažnyčia skirta tam pačiam šventąjam ir pastatyta XIX a. Čia pat stovi mažytė Panagia Agia Anna bažnyčia su kupolu. Šią bažnyčią puošiantis neįprastas skliautas XVIII amžiuje buvo dekoruotas porcelianinėmis plokštelėmis.

Norėdmi išvažiuoti iš miesto, grįsto kelio pabaigoje pasukite į dešinę ir pavažiavę vienos krypties eimo gatve pasukite po kaire ties nuoroda į E305 ir B3 kelią. Jis atves jus atgal, prie šviesoforo. Šioje vietoje paukite į kairę ir tada vėl į kairę žiede. Bus nuoroda į Protaras. Sekančiame žiede sukite į dešinę, pagal nuorodą į Profitis Ilias. Kalvos apačioje pamatysite mažą Profitis Ilias bažnyčią, stovinčia ant uolėto gūburio. Ši moderni bažnyčia buvo pastatyta senosios vietoje. Jei įveiksite 100 laiptelių, nuo jos viršaus galėsite pasimėgauti atsiveriančiais nuostabiausiais apylinkų vaizdais.

Toliau pasukite į dešinę, į E306 kelią. Juo įvažiuojate į jaukų Protaras pajūrio kurortą.

Prie nuorodos į Cavo Gkreko pasukite į kairę. Užkilkite į kalną ir pasukite į kairę prie nediduko ženklo nurodančio kryptį į paplūdimį. Vingiuojantis kelias atves prie mielos įlankėlės, kuri žinoma Konnos pavadinimu. Ji yra Cavo Gkreko (Greco iškyšulio) Nacionaliniame miško parke, kuris užima 385 hektarų teritoriją. Automobilį galite palikti mašinų stovėjimo aikštelėje. Šioje vietoje prasideda dviračių takai ir net 9 gamtiniai pėsčiųjų takai.

Konnos įlankoje, didelės kalkakmenio uolos sukuria šioje aplinkoje laukinio krašto pojūtį. Pušys, gumamedžiai ir kiparisai supa beveik vertikalios kalvos šlaitą, vedantį link jūros. Pakeliui, medžių pavėsiuose, yra įrengti suoliukai, ant kurių prisėdus galima pailsėti. Šalia yra įsikūrusi maža kavinukė.

Vėjo malūnai, vis dar puošiantys šios vietovės kraštovaizdį, kadaise iš žemės gelmių siurbdavo vandenį, kuris buvo naudojamas drėkinti laukam. Bet didžioji jų dalis jau nebenaudojami.

Tada grįžkite atgal į pagrindinį kelią. Jame pasukite į dešinę ties nuoroda į „F314 Cavo Gkreko“.

Pavažiavę maždaug 300 metrų šiuo keliu, galite išsukti iš kelio ir aplankyti mažą Agioi Anargyroi bažnytėlę ir įspūdingą jūros urvą jos apačioje. Tiesa prie pat kyšulio privažiuoti neįmanoma, kadangi žemė yra aptverta. Atvykę iki tvoros, palikite čia priparkuotą automobilį ir nepraleiskite galimybės pasigrovėti nuostabia vietove su kylančiomis vertikaliomis uolomis. Šioje vietoje jūros vanduo yra krištolo skaidrumo, todėl ji yra populiari tarp nardytojų. Iškyšulyje nuolat pučia lengvas vėjelis, todėl čia gaivu net ir karščiausią vasaros dieną.

Grįžę atgal, į pagrindinį kelią, važiuokite pagal nuorodą Agia Napa ir už kelių metrų, antrame posūkyje į kairę - pasukite į tą dulkėtą keliuką. Bus nuoroda į „Stovėjimo aikštelę. Apžvalgos vietą“. Nuo tos automobilių stovėjimo aikštelės pėsčiomis užkopkite į uolos viršūnę. Jos viršuje yra pastatyta įspūdinga, moderni statula su skrendančiais jūros paukščiais ir įrengta apžvalgos aikštelė. Kairėje pusėje matosi švyturys, dešinėje -  urvai. Cape Greco garsėja pavasarinėmis laukinėmis gėlėmis: irisais, gladilėmis, plukėmis ir t.t.

Vėl grįžę į pagrindinį kelią, vedantį link Agia Napa. Ties nuoroda į „Thalassa Agia Napa muziejų“ pasukite į dešinę. Dar šiek tiek pavažiavę šiuo keliu, sankryžoje po kaire bus muziejus. Šiame muziejuje yra surinkta įspūdinga kolekcija apie jūrinių paukščių gyvenimą. Muziejus dirba: pirmadieniais nuo 9 iki 13 val.; antradieniais – šeštadieniais nuo 9 iki 17 val. Tarp birželio ir spalio mėnesių antradieniais – šeštadieniais nuo 9 iki 13 ir nuo 18 iki 22val.

Keliaudami pagrindine gatve nuo muziejaus, maždaug už 200 metrų prieisite Agia Napa vienuolyną.

Vietinė valdžia labai aktyviai organizuoja tiek žiemos, tiek vasaros renginius vietovės svečiams ir vietiniams žmonėms.

Grįžę į automobilį, važiuokite iki vienuolyno sankryžos ir joje pasukite į kairę.

Norėdami pamatyti vaizdingą uostą su žvejų laiveliais ir pakrantę nusėtomis kavinukėmis, privažiavę šviesoforą – važiuokite tiesiai. Nuo šio uosto, asfaltuotas pėsčiųjų takas į vakarus veda iki pat Agia Thekla, o į rytus - beveik iki Cavo Gkreko. Jei uosto aplankyti nenorite, tuomet ties šviesoforu pasukite į dešinę, į E309 kelią, kur yra nuoroda į Xylofagou.

Iškylų pėsčiomis mėgėjai  ir gamtos mylėtojai gali trumpam išsukti iš kelio ir aplankyti civilizacijos nepaliestą vietą. Už 2,5 km., pasukite į dešinę ties nuoroda į Xylofagou, užkilkite tiltu ir įvažiuokite į greitkelį vedantį link Paralimni. Maždaug už 1 km., išsukite iš greitkelio ties išsukimu be jokių nuorodų, tik su užrašu“Exit“. Jis atves jus į laukinį regioną, kuriuo eina maža dalis Europos E4 kelio. Šioje vietovėje nėra pažymėtų takelių, bet joje galima paklaidžioti pagal kiekvieno pageidavimą. Pavasarį, kai sužydi laukinės gėlės, ši vietovė yra ypatingai graži ir puošni.

Pasimėgavę laukiniu Kipro, grįžkite į greitkelį ir sekite nuorodas į Agia Napa, o tada į Thalassa muziejų. Ties „Stop“ ženklu, pasukite į kairę. Kai privažiuosite kalvos apačią, priešingoje pusėje išvysite muziejų. Pasukę į dešinę galėsite vėl tęsti maršrutą.

Jei nepageidaujate išsukti iš kelio, pavažiuokite maždaug 6,5 km. nuo šviesoforo ir pasukite į kairę ties nuoroda į Agia Thekla bažnyčią. Ši maža, balta bažnyčia yra įsitvirtinusią ant mažos kalvos palei jūrą. Tai buvęs vienuolynas. Vos keli metrai į pietus nuo šios vietos, stovi iš vientisos uolos iškalta šventykla. Vietinėje legendoje pasakojama, kad tai senos kriščioniškos bazilikos pamatai išlikę nuo VI amžiaus.

Grįžę į pagrindinį kelią pasukite į kairę, ties nuoroda „Potamos Liopetriou“.

Potamos (Liopetriou) – vaizdingas Kipro žvejų kaimelis. Čia yra balto smėlio paplūdimys, stovi maža žvejų bažnyčia ir venecijietiško apžvalgos bokšto liekanos. Pajūry gausu mažų valtelių, pakrautų ryškiaspalviais krepšiais ir tinklais.

Grįžę į pagrindinį kelią, pravažiuokite greitkelį vedantį link Liopetri. Prieš restauruotą akmeninį pastatą bus automobilių stovėjimo aikštelė. Akmeninis pastatas žinomas „Akhyronas Barn“ pavadinimu. Tai Nacionalinis paminklas 4 herojams žuvusiems salos išsivadavimo kovoje.

Liopetri - garsus savo bulvėmis. Kaimelio aikštėje yra įsikūrusios kelios kavinės ir viduramžiais pastatyta Panagia Eleousa bažnyčia. Tai didelis pastatas su masyviu kupolu, dviem varpinėmis, arkomis ir skliautinėmis lubomis. Kaimelio gatvėse pamatysite puikių kaimo pastatų pavyzdžių.

Palikite kaimą ir vykite į Xylofagou. Privažiavę T formos sankryžą pasukite į dešinę, į B3 kelią, pažymėtą „Dekelia“. Prie mažo žiedo, važiuokite į kairę ir prie naujos didelės bažnyčios, išvysite Agios Georgios bažnyčią su kupolu, pastatytą XVI amžiuje.

Šalia Xylofagou kaimelio, vertikalioje uoloje į rytus nuo Cape Pyla, sutinkamas labirintais išraizgytas urvas žinomas „Keturiasdešimties kankinių urvas“ pavadinimu. Pasak vietinės legendos čia buvo palaidota 40 ortodoksų kankinių. Jie tarnaudami romėnų kariuomenėje, pasirinko mirti, nei persikrykštyti. Šiame urve buvo rasta suakmenėjusių kaulų iš dar ankstesnio periodo. Manoma, kad tai seniai išlikusių gyvūnų liekanos. Uola, kurioje įsikūręs urvas, yra apie 40 metrų aukščio, o įėjimas į urvą yra apie 12 metrų virš jūros lygio. Nepatyrusių turistų bandymai į jį patekti yra pavojingi ir nerekomenduojami. Bet, nors ir neturėsite galimybių patekti į jį, tai graži vieta užbaigti savo maršrutą po Kokkinochoriją.

Norėdami įvažiuoti į greitkelį, važiuokite iki kaimelio žiedo ir jame pasukite į kairę. Vėliau išvydę nuorodą į Larnaka ir Agia Napa vėl pasukite į kairę. Šis kelias išves jus į greitkelį.

Agia Napa vienuolynas buvo pastatytas venecijiečiams valdant Kiprą (1489 – 1571) ir dedikuotas „Mūsų miškų mergelei“. Jis pastatytas aplink bažnyčią, kurios amžius siekia VIII – IX a. Jos šventorius - iš uolos iškalta salė, kurios viduryje išlikęs vandens pilnas šulinys. Dešinėje impozantiškų vartų stovi dviaukštis namas su fontanu. Manoma, kad fontanas čia išlikęs nuo romėnų laikų.

Vienuolynas nebeatlieka savo tiesioginės funkcijos nuo 1790 metų. Dabar jame yra įsikūręs Agia Napa Konferencijų centras. Apie šalia bažnyčios augančius du aukštus Ficus sycamorus medžius sklando legendos. Sakoma, kad jie yra net 600 metų senumo. Šiuos medžius savo poemoje  yra paminėjęs nobelio premijos laureatas Goerge Seferis.